Odzież ostrzegawcza przeznaczona jest dla osób pracujących na budowie, lotnisku lub w porcie, dla kierowców, ratowników i strażaków. Stosowana jest tam, gdzie istnieje prawdopodobieństwo potrącenia pracownika przez ruchome pojazdy. Nie gwarantuje ona ochrony bezpośredniej, jednak znacznie zmniejsza ryzyko zaistnienia niebezpiecznej sytuacji.
Norma EN ISO 20471 określa wymagania dotyczące odzieży wizualnie sygnalizującej obecność użytkownika, aby go zauważyć i widzieć w warunkach niebezpiecznych, przy świetle nocnym, dziennym i przy świetle reflektorów. Produkty spełniające normę EN ISO 20471 zapewniają wysoką widzialność z każdej strony - 360°, zarówno w dzień jak i w nocy.
Kategorie ochrony
Kategoria 3 | Kategoria 2 | Kategoria 1 | |
Materiał tła | 0,8 m2 | 0,5 m2 | 0,14 m2 |
Materiał odblaskowy | 0,2 m2 | 0,13 m2 | 0,1 m2 |
Materiał o połączonych właściwościach | 0,2 m2 | ||
Długość taśmy ostrzegawczej | 4 m | 2,6 m | 2 m |
Barwa i odblaskowość
Odzież ostrzegawcza, aby sygnalizować obecność jej użytkownika, powinna być wykonana z dwóch rodzajów materiałów: materiał tła o właściwościach fluorescencyjnych, o barwie:
- czerwonej,
- pomarańczowo - czerwonej,
- żółtej,
zapewniającej widzialność w dzień oraz materiału odblaskowego, którego zadaniem jest odbijanie światła w kierunku jego źródła.
Wymagania wobec odzieży
Norma EN ISO 20471 narzuca dokładne wymagania związane z konstrukcją odzieży:
- W skład odzieży klasy 3. muszą wchodzić przynajmniej jedna część okrywająca tułów (wokół całego obwodu) i długie rękawy lub część okrywająca tułów i nogawki o pełnej długości.
- Na długich rękawach odzieży ostrzegawczej powinny być umieszczone dwa równoległe poziome pasy materiału odblaskowego.
- Na krótkich rękawach odzieży ostrzegawczej powinien być umieszczony jeden pas materiału odblaskowego.
- Na odzieży, której całość lub część okrywa tułów sylwetki powina znaleźć się jedna z wersji układów taśm z materiału odblaskowego:
- dwie poziome taśmy z materiału odblaskowego opasające tułów na całym obwodzi
- jedna pozioma taśma z materiału odblaskowego i dwie taśmy materiału odblaskowego łączące przez barki górną taśmę poziomą (z tyłu mogą być ustyuowane równoległe lub prostopadłe).
Klasyfikacja ryzyka dla uczestników ruchu drogowego
Poziom ryzyka | Czynniki wpływające na poziom ryzyka | Poziom ryzyka / cechy odzieży | ||
Prędkość pojazdu | Typ użytkownika drogi | |||
Wysokie ryzyko ISO 20471 Klasa 3. |
> 60 km/h | Bierny | Wysoka widzialność |
|
Wysokie ryzyko ISO 20471 Klasa 2. | ≤ 60 km/h | |||
Wysokie ryzyko ISO 20471 Odzież klasy 1. może być stosowana w połączeniu z odzieżą klasy 2. lub 3. |
≤ 30 km/h | |||
Średnie ryzyko | ≤ 60 km/h | Aktywny | Podwyższona widoczność |
|
≤ 15 km/h | Bierny |
|
||
≤ 60 km/h | Aktywny | |||
Niskie ryzyko | - | - | Widoczność |
|
Zastosowanie
Klasa 3: Najwyższy poziom ochrony - wymagany dla osób pracujących na lub w pobliżu autostrad i dróg dwupasmowych oraz na lotniskach | |
Klasa 2: Pośredni poziom ochrony - wymagany dla osób pracujących na lub w pobliżu dróg oraz dla kierowców samochodów ciężarowych. | |
Klasa 1: Najniższy poziom ochrony - wymagany dla osób pracujących na drogach prywatnych. |
W przepisach nałożone zostały wymagania dotyczące barwy i odblaskowości, a także obowiązek informowania użytkownika o sposobie prania i maksymalnej ilości cykli konserwacyjnych, po których nie występują zmiany barwy materiałów tła.
Piktogram prania wodnego z podaniem dopuszczalnej liczby prań:
max 25 x |